<meta name='google-adsense-platform-account' content='ca-host-pub-1556223355139109'/> <meta name='google-adsense-platform-domain' content='blogspot.com'/> <!-- --><style type="text/css">@import url(https://www.blogger.com/static/v1/v-css/navbar/3334278262-classic.css); div.b-mobile {display:none;} </style> </head><body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9003470398131622765\x26blogName\x3dWelcome+to+The+IRC\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dTAN\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://akuanakmanusia.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://akuanakmanusia.blogspot.com/\x26vt\x3d9121481709739217150', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>




stories biography escapes archives


Overview


Syarifah Alyaa Izzati is the name.17 years younger. wakakaka.:P I'm oVER with schools. WORKING at MPH Parade now since my hols gonna be bored. Kerja Untuk DUIT & pengalaman. hehehe.:P

Screams

tagboard here


Sunday, November 23, 2008
Tips mudah. simple.


hahahaha..i kindly agrees with the option above. tapi to be FRANKLY, studies can be fun IF we show our interest on certain subject. kalau satu subject tu tak minat. hmmm..alamat sememangnya sesuatu pelajaran tu akan menjadi boring dan tak menarik.

untuk menarik kembali minat dalam belajar ada beberapa cara(aku prnh buat. menjadilah gak)

1)Ubahsuai bilik anda
Hah, ini salah satu cara efektif untuk menarik rasa minat anda untuk belajar, tidak kira apa subjek pun. anda pasti akan terasa lebih selesa, tenang, dan mulai rasa bersemangat untuk belajar apabila melihat suasana dan cara susunan perabot dalam bilik anda ataupun tempat study table anda terasa lebih bersesuaian dengan suasana pembelajaran anda.


2) Mandi Dulu sebelum Study
selalunya orang yang terlalu taksub dengan study atau terlalu fikir esok nak exam. aku cuak? aku kelam kabut? rilek. tenang. chill beb! jangan mengelabah tak tentu pasal. gelabah2 esok ko tetap gak kena duduki exam. so untuk rehatkan otak, minda, dan badan. Mandilah sepuas-puasnya. Mandi beberapa lama pun takpe, but LESS than 20minits. kalau lebih, alamat niat nak ulangkaji akan berganti dengan tidur yang teramatlah Lena. Syiok lah katakan..sejukkk..oh ya, ketika mandi tu, jangan cuma manjakan badan daripada paras tengkuk hingga ke betis, apakata mandikan seluruh badan sekali dengan rambut-rambut anda cuci. semasa cuci rambut, buat urutan lembut sedikit. kenapa? sebab dalam science kata, kalau kita urut sedikit kepala kita, kita akan merasa lebih tenang, tidak lagi serabut dengan benda-benda lagi. ini akan membuatkan pembelajaran kita seusai mandi lebih mudah masuk.


3) Dengar Muzik
Oh, yang ni, hanya bagi orang-orang tertentu jelah. orang yang dapat menyesuaikan diri dengan muzik sambil belajar. Orang yang terlalu layan sangat muzik dinasihatkan jangan tiru cara ini. Takut belajar tah ke mana, otak pun dah merayau ke disko. pop yeh yeh! auw!!


4) Jangan paksa Diri belajar
kalau dah tahu penat. pi lah rehat. otak ni bukannya komputer yang boleh insert data selama 24jam sehari. kalau dipaksa-paksa gak kepala otak tu. boleh bikin EXPLODE taw. Apa? ingat komputer je ke boleh explode? otak kita pun boleh Explode tahu. Fius pembelajaran pun boleh kena short sbb terlalu lama on. kalau berterusan begini. memanglah kita asyik rasa study ni bosanlarh. huhuhuhu


5) Tidur 30minit setiap sejam
ini bak kata Puan Shahidahlah, guru prinsip akaun ku(not official, dia sekadar pembantu kami yang lemah je) kalau dah penat tu, jangan lupa rehatkan minda dengan tidur selama 30 minit, pastu sambung study balik. ini kerana ketika kita tidur, otak akan memproses segala pembelajaran kita sebentar tadi. dan Insya-ALLAH kita akan sentiasa ingat apa yang telah dipelajari tadi(tapi takdelah sampai ke EXAM yang berlangsung bulan depan atau akhir tahun, dia bersifat sementara je)


6) Beli Buku Baru
buku kosong yang masih baru dan belum digunakan juga boleh menarik minat orang untuk belajar. mana taknya. contohnya buku nota, bersih je. dalam pemikiran seseorang mesti fikir, "mesti best kalau dapat conteng buku-buku ni kan?" tapi Perhatian! bukan conteng dengan contengan kartun atau apa-benda yang tidak berfaedah, contenglah buku tu dengan note-note pendek ketika guru sedang mengajar. bukankah lebih mudah, ringkas dan efektif.


7) LAstly! Kita ENJOY!!
study-study jugak. enjoy jangan dilupakan. sebab ia dapat menghilangkan segala tekanan perasaan atau tekanan pembelajaran atau ketidakpuasan hati dengan guru ke apa ke. dengan ENJOY kita dapat melupakan segala masalah yang berserabut. tapi janganlah cuma nak enjoy dengan member je, dengan guru-guru & Ibu bapa pun kita boleh ajak enjoy. Kita anggap mereka sebagai kawan tapi cuma lebih tua dan kita harus hormati mereka. Dengan cara ini, secara tidak langsung kita telah mendapat restu dan doa mereka. Segala tingkah laku kita terhadap mereka akan diingati sehingga hari tua mereka. Insya-ALLAH!


:DDDDDD, :EEEEE

jangan ragu-ragu untuk mengamalkannya. sebab inilah cara aku selama ini.:)))

wachaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!~