<meta name='google-adsense-platform-account' content='ca-host-pub-1556223355139109'/> <meta name='google-adsense-platform-domain' content='blogspot.com'/> <!-- --><style type="text/css">@import url(https://www.blogger.com/static/v1/v-css/navbar/3334278262-classic.css); div.b-mobile {display:none;} </style> </head><body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9003470398131622765\x26blogName\x3dWelcome+to+The+IRC\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dTAN\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://akuanakmanusia.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://akuanakmanusia.blogspot.com/\x26vt\x3d9121481709739217150', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>




stories biography escapes archives


Overview


Syarifah Alyaa Izzati is the name.17 years younger. wakakaka.:P I'm oVER with schools. WORKING at MPH Parade now since my hols gonna be bored. Kerja Untuk DUIT & pengalaman. hehehe.:P

Screams

tagboard here


Friday, December 5, 2008
2008 Tahun berpenyakit serious aku.

aku langsung tak sedar aku sebenarnya dah lama ada penyakit nie(besides Low Blood Pressure). aku ingat selama nie perkara biasa je. sampailah 3 bulan lepas, aku pelik jugak, asal aku macam dah takdapat nak tahan sejuk. Kalau terdedah tidur tak pakai stocking, Confirm esok atau hari Lusa aku dapat selsema. selsema tu pulak bukan bertahan selama sehari je tapi sampai 3 hari.

dah beberapa bulan nie jugak aku asyik dapat Ulser je kat mulut, bukan setakat 1 je, tapi siap beranak pinak sampai 5 pun ada(tu dh tahap maks aku dapat) memang sakit. start drpada tu, aku cuba minum air banyak-banyak. Tapi sampai minggu lepas, ulser aku tiba-tiba datang balik. mula-mula aku rasa pedih sikit je, bila aku tarik tubir bibir sebelah kanan aku, adalah nampak kemerahan mahu tumbuh, aku ingat simptom biasa, so aku bedallah minum air suam sampai 11 gelas. Tapi sampai harinie dia dah beranak dua. 3 hari ni aku agak seksa sikit.


nak tahu kenapa?


sebab ulser nie walaupun beranak 3 je tapi rasanya aduhhh! peritnya tak terkata...menggigil siot bila time nak gosok gigi ataupun makan/minum. Tertutup selera aku nak makan beberapa hari nie, walaupun aku time 2 disember, Kehendak aku mahu makan memang meningkatlah jugak, dalam satu hari aku rasa aku makan sampai 4 pinggan(termasuk mee Maggi yang telah lama aku idam-idamkan heheheh). tapi sampai harinie, aku langsung takde selera nak makan. macam pagi tadi. aku nak makan, tapi memang dah sedia ada takde makanan pun atas meja. so pukul 10 pagi camtu, aku buatlah roti telur campur lada putih(fav gue hohoho). time masak tu punyalah aku rasa semangat nak makan berkobar-kobar, tapi bila dah siap, Selera tertutup habis, tak tahu kenapa. so roti tu aku bawak masuk bilik, bagi kat aimi.tapi Aimi makan satu gigit je.orang suruh habiskan tak dengar plak. apa daa..ish3.

Nak taknak aku terpaksa gak habiskan roti tu. time tu juga aku rasa tak sedap badan. rasa macam nak pengsan pun ada sebab kepala pening gile(aku tension ke? SPM kan dah lepas?). so abang aku panggil makan keropok, tapi aku suruh simpan sebab takde selera langsung, makan pun agak lambatlah daripada selalu,selalunya time cuti2 nie pukul 12 dah kira makan tghari. tapi kali nie pukul 4 baru makan. Aku bedal nasi banyak penuh satu pinggan sekali dengan lauk2 sekali penuh. memang selera aku dah terbukak dah time tu, tapi bila nak makan, Perghhh...rasa macam mahu meraung. aku takdapat makan dengan tenang, sakit siottt...makan pun lembap gila babeng.

Lid aku pula balik pukul 6petang, aku teruslah terjah, lid seperti biasa ah, nmpak aku kat depan pintu(macam biasa menyambut ayah aku balik), dia kiss pipi aku, pastu tiba-tiba dia tanya:



"Apasal muka panas pulak nie? demam ke?"


Huh? mana ada demam, biasa je, tapi tengahari adalah rasa sikit, pastu dah hilang. ikut teori aku maybe sebab Lid berjemur dalam air-con lama sangat sebab tu dia rasa pipi aku panas sebab kulit Lid pulak sejuk. kontra katakan. biasalah tu. Aku memang dah tak tahan time tu...masa tengok cerita Acording to Jim. aku teringat pulak kata-kata mama beberapa hari lepas:



"Alyaa pergi buat medical check uplah, asyik gusi berdarah je, Kak Farah pernah bagitahu kawan dia pun alami perkara sama jugak dalam masa seminggu, lepas dia jumpa doktor & buat medical check-up, rupa-rupanya kawan Kak Farah tu menghidap Cancer,"


bila mama cakap camtu, aku dah mula cuak gak. aku pun apalagi, tanyalah Lid, yang bibir aku makin teruk & gusi aku berdarah lagi. Pastu lid teringat balik janji dia nak bawak aku jumpa doktor malam nie(one reason kenapa aku tak dapat pergi Dinner 5sk1). so Lid kata mula-mula nak pergi pukul 8, tup-tup tukar time pula sebab dia tengok ada cerita Fight Quest kat channel 512 kot. so pergi pukul 9. okeylah FINE! asalkan pergi. aku dah tak dapat tahan kesakitan aku dah beberapa bulan aku tahan sebenarnya semata-mata kerana SPM. aku takut apa-apa terjadi pada aku sebab tu aku berdegil tak mahu pergi klinik. kali ni nak taknak aku terpaksa lepaskan dinner tu, aku nak tahu kondisi kesihatan aku.

pukul 9 tepat, abang alham drive(sbb dia nak pergi mana tah). Lid yang teman aku masuk jumpa doktor. mula-mula abang Aizat kata nak hantarkan, tapi aku taknak sape2 hantarkan aku EXCEPT for Lid sebab aku nak Lid sendiri yang dengar penyakit apa yang aku alami selama 3 bulan lebih ni.

sampai-sampai kat sana, nasib aku baik. klinik kosong. pelanggan terakhir dah berambus. jadi aku dapat masuk senang lenang. & guess what apa penyakit yang aku ada dalam setahun ni aku langsung tak sedar & aku tak pernah nak jumpa doktor??


Dktor Ghalib : Ulser dia nie sebenarnya dah teruk sikit ni. dah ada Virus kat dalam tu. Dia juga sebenarnya menghidap penyakit deficiency of Vitamin C, Mineral and water dan MALNUTRITION yang ada kena mengena dengan penyakit Skurvi dan kalau tak dirawat boleh melarat dan dapat penyakit beri-beri. Maksud saya, dia hampir dapat menghidap penyakit skurvi.

What da??? aku? Ada penyakit MALNUTRITON?? eh, jangan salah anggap taw, malnutrition yang aku maksudkan nie bukan ada kena mengena dengan penyakit macam BUlimia nervosa(orang yag obses nak kurus OKEY!) .aku cuma kurang protein/vitamin/mineral dan zat2 tertentu dalam badan. kalau bulimia semua tu diaorang tak makan carbohidrates dan muntahkan balik makanan. aku tak macam tu, simpang malaikat 44 aku nak seksa badan aku camtu. tolonglah!!

Doktor tu kata memang simptom dia selera makan pada awal meningkat secara mendadak pastu semakin lama semakin menurun sampai takde selera makan. HAH! yang ni aku stuju habis. malam ni aku tak makan hape pun. takde selera. huhuhu. lagi3. aku pun dah beberapa hari takdapat tidur lena(mcm sekaranglah), kadang2 terbangun tgh2 malam.Doktor tu kata lagi nasib baik aku tak demam, klau demam memang teruklah. time tu aku rasa nak gelak pulak, memang nak rasa demam pun tapi dah recover. cuma kepala aku je rasa macam berpusing-pusing kalau aku bergerak active sangat.

so aku diberi ubat MULTI-VIT, Vitamin C dan ubat sapu. nampaknya aku terpaksa dapat pengawalan ketatlah tentang cara pemakanan aku. Habislah aku nampaknya. Mama pun sampai suruh aku buat Full-medical check up sebab dia masih tak berpuas hati dengan gusi aku yang masih berdarah. dia takut aku menghidap penyakit cancer. YA ALLAH, jauhilah aku daripada penyakit maut itu! Amin!~~

P/s: nie simptom yang aku dapat daripada internet, ada yang betul. especially line pertama & kedua. huhuhuhuhu.:
With low calcium, there are a number of possible symptoms such as insomnia or light / restless sleep,anxieties, leg cramps (left-sided only, unless magnesium is also low), increasing daytime fatigue, jointpains (more so left-sided), brittle nails with vertical ridges due to low calcium ratios, or increasinglyhorizontal groove-like ridges as a result of prolonged, severe deficiency, or gastrointestinal problems, and others, depending on what else is affected in the body.

P/s lagi:kepada member 5sk1, sorrylah aku tak dapat join dinner korang. aku lepaskan peluang terakhir, memang lagi satu(kpd budak 5sk1 yang baca blog la) aku bohong korang kata aku ada kenduri. sbnrnya takdepun. kenduri aku sebenarnya nak jumpa doktor. Nak tahu kondisi penyakit aku je...sebab aku dah tahan lama sakit nie. aku taknak bagitahu aku sakit sikit. sorry la wei.(tapi bab poket kering dengan ayah aku tak kasi tu memang betullah.tak tipu.) so HARAP AMPUN dan MAAF aku pinta.


*kepada budak sk1 yang baca, takpayah heboh2 pasal benda ni oraite. aku okey je lagi. hehehe*:)


Wachaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!~